Al llarg del dia d’ahir, diversos ciutadans van denunciar a través de les xarxes socials i dels mitjans de comunicació pràctiques abusives per part de les entitats bancàries en la concessió de les línies de crèdit avalades per l’ICO. Una mesura aprovada pel Govern per mitigar els efectes del COVID-19 entre autònoms i pimes. Aquest tipus de comportaments són inacceptables en qualsevol circumstància, però en una situació com l’actual resulta difícil trobar una manera elegant de referir-se a aquesta mena d’accions.

Lamentablement, l’assegurança ocupa un paper destacat en les pràctiques que denuncien els ciutadans. En tots els casos, els afectats asseguren que les entitats bancàries els exigeixen la contractació d’una pòlissa de Vida per a formalitzar el préstec i, a més, la prima té un cost exagerat, segons denuncien.

Les institucions que representem als professionals de la mediació asseguradora hem denunciat públicament les males pràctiques per part d’algunes entitats bancàries en vincular la concessió de crèdits i préstecs hipotecaris a la contractació de pòlisses d’assegurances. Sense anar més lluny, ahir mateix el Consejo General, que representa a tots els col·legis provincials, va divulgar un comunicat públic en la qual es refereix a aquest comportament com a “flagrant il·legalitat”.

Des del Col·legi, pensem que aquesta situació, més enllà dels aspectes ètics i de l’impacte que té la competència deslleial en la cartera dels mediadors, requereix d’una resposta conjunta de totes les institucions i empreses del sector assegurador. La imatge de l’assegurança es veu molt perjudicada, ja que, en aquest cas, es fomenta la idea que el preu d’una pòlissa de Vida és arbitrari i abusiu.

És un desprestigi per a tot el nostre sector. Sense excepcions. Trasllada a la societat la sensació que contractar una assegurança de Vida si demanem un préstec només persegueix incrementar els costos. I no hauria de ser així, com tots els professionals de l’assegurança sabem és una mesura molt recomanable, ja que protegeix al ciutadà davant d’una eventual invalidesa o als seus hereus en cas de defunció. Però aquesta és una tasca que requereix de l’assessorament d’un mediador professional, que sempre oferirem el millor producte possible a un preu just. Aquest és el nostre compromís i el veritable esperit de l’assegurança i del seu valors.

Els mediadors operem en un mercat multicanal, però això no significa acceptar les pràctiques abusives, vinguin d’on vinguin, i encara menys assumir el desprestigi dels valors que representem. Per tot això, el Col·legi sol·licitarà a totes les institucions representatives del sector que ens unim en una denúncia pública i enèrgica davant aquesta mena de pràctiques. Hem d’enviar un missatge clar a la societat i als nostres clients. En paral·lel, iniciem accions a través del nostre equip de comunicació per a traslladar als mitjans de comunicació generalistes el valor de la mediació i de l’assegurança especialment en situacions com les que estem vivint.

Font: Col·legi de Mediadors d’Assegurances de Barcelona

Share This