Estimat ciutadà / Estimada ciutadana:

Al llarg del dia d’ahir, diversos ciutadans van denunciar, a través de les xarxes socials i dels mitjans de comunicació, pràctiques abusives per part de les entitats bancàries en la concessió de les línies de crèdit avalades per l’ICO. Una mesura aprovada pel Govern per a pal·liar els efectes del COVID-19 entre autònoms i Pimes. Aquests comportaments són inacceptables en qualsevol circumstància, però en una situació com l’actual resulta difícil trobar una manera elegant de referir-se a aquesta mena d’accions.

Els mediadors d’assegurances portem anys denunciant públicament les pràctiques abusives i fins a il·legals d’algunes entitats bancàries en la comercialització d’assegurances. Volem deixar clar que el nostre col·lectiu entén que la distribució de productes asseguradors es realitza a través de diversos canals. Això sí, sempre exigim que tots els operadors respectin les regles del joc, que vénen marcades per una legislació que procura garantir que els assegurats tinguin a la seva disposició assessorament professional i productes fiables, solvents i a un preu ajustat.

La societat en el seu conjunt és la principal perjudicada de comportaments com el que estan denunciant molts autònoms. L’assegurança és un element essencial per a la tranquil·litat i el benestar dels ciutadans i de les empreses. Les males pràctiques a les quals ens referim ho desprestigien de manera injusta, innecessària i fins a temerària.

L’assegurança no és, ni hauria de ser, una manera d’afegir uns beneficis extra a una operació financera. L’assegurança és un pilar del nostre benestar, una garantia per a fer front a imprevistos inesperats. Ho estem veient aquests dies, en els quals les companyies asseguradores fins i tot han anul·lat exclusions previstes en les pòlisses en cas d’epidèmia i pandèmia per a cobrir les necessitats dels assegurats. Aquest és l’esperit d’aquest sector, del qual els mediadors d’assegurances, agents i corredors, ens sentim molt orgullosos de formar-hi part.

El nostre és un mercat en el qual l’import de les primes es fixa per criteris matemàtics sofisticats, transparents i per a res capritxosos. Un sector competitiu i molt regulat en el qual tots els participants ens esforcem per oferir el millor servei i les màximes garanties a un preu competitiu. Un sector en el qual el client té moltes opcions per a triar. Com ha de ser.

Des del Col·legi volem recordar que:

  • Cap llei exigeix que es contracti una assegurança de vida en constituir un préstec o un crèdit hipotecari.
  • Cap llei obliga al fet que en el cas de voler contractar una assegurança de vida hagi de fer-se a través de l’entitat bancària que el concedeix o de la companyia que aquesta ens indiqui.

De la mateixa manera, com a professionals experts en assegurances, considerem que és molt recomanable contractar una pòlissa de vida quan assumim el pagament d’un préstec o un crèdit hipotecari. Ens garanteix estar coberts en cas d’invalidesa o incapacitat i també evita un problema als nostres hereus en cas de defunció. Per això és especialment pervers utilitzar-ho amb una intenció recaptatòria perquè es distorsiona la seva veritable funció.

Dirigeixi’s al seu mediador d’assegurances i traslladi-li els seus dubtes i inquietuds. Rebrà un assessorament professional i la garantia que vetllarà pels seus interessos. La decisió final sobre contractar o no una pòlissa és seva i de ningú més.

Des del Col·legi mantenim contactes permanents amb les asseguradores per a traslladar-los les inquietuds que els mediadors perceben en els seus clients. La immensa majoria de les companyies estan responent a aquesta situació aprovant mesures que faciliten la flexibilització de pagament de rebuts, el fraccionament, la cancel·lació d’exclusions i fins a l’ampliació de cobertures sense cost, entre altres iniciatives. Un comportament que està a l’altura de la situació que com a societat estem vivint.

En aquests moments tan delicats, agents i corredors d’assegurances estem bolcats per a atendre les necessitats i les preocupacions dels assegurats, i sobretot, per a tractar d’ajudar-los en unes circumstàncies tan delicades. Des del Col·legi, en col·laboració amb el Consell de Col·legis de Mediadors d’Assegurances de Catalunya i el Consejo General de los Colegios de Mediadores de Seguros, desenvolupem diverses accions amb aquest propòsit.

Els mediadors creiem que la solidaritat, la humanitat i el compromís són valors que caracteritzen a la nostra professió. Ara, més que mai, ens esforcem per ser coherents amb aquests principis.

Si us plau, seguim tots les recomanacions de les autoritats sanitàries i tinguem la certesa que, amb el compromís de tots, tirarem endavant.

Salutacions,

Francesc Santasusana President del Col·legi de Mediadors d’Assegurances de Barcelona

Share This